نقش فرمولاسیون مواد شوینده در تمیزی خانه من!

اسفند سال گذشته بود که برای خانه تکانی نیاز به تعدادی مواد شوینده داشتم. در کمد مواد شوینده را باز کردم تا لیست خریدم را تکمیل کنم.
اسفند سال گذشته بود که برای خانه تکانی نیاز به تعدادی مواد شوینده داشتم. در کمد مواد شوینده را باز کردم تا لیست خریدم را تکمیل کنم. اما نکته جالبی توجهم را جلب کرد؛ تنوع برندهای مواد شوینده موجود در کمد خانه من، از هایپرمارکت نزدیک خانهمان کمتر نبود. موضوعی که توجهم را جلب کرد وجود حداقل یک محصول از هر برند در کمد کوچک مواد شوینده بود.
برای هر یک از ما بارها پیش آمده که هنگام تهیه لیست خریدی مایحتاج منزلمان، گاها نام برند بعضی کالاها را با تاکیدبیشتر بنویسیم. مثلا سس مایونز از یک برند خاص را بخریم و هیچ گاه خیارشور یا ماست آن برند را خریداری نکنیم. مثلا حتما مایع جرم گیر از یک برند بهتر است و اتفاقا سفیدکننده آن هم ترکیبات خوبی دارد اما مایع ظرفشوییاش به دستمان حساسیت میدهد و هرگز در لیت خریدمان جایی ندارد. گاهی هم پیش آمده که اکثر محصولات یک برند را بپسندیم و همیشه سبد مایحتاجمان را از همان برند خاص تهیه پر کنیم.
اصلا چرا راه دور برویم، همین شامپو و مواد شوینده که مصرف روزانه دارند؛ گاه مناسب ما هستند و گاه نه. گاهی شامپو مناسب موهای چرب، حالت موهای ما را به بدترین شکل ممکن در میآورد و گاهی یک شامپو ساده برای انواع مو، جلایی به موهایمان میدهد که تاکنون ندیدهایم. اما پرسش اینجاست که دقیقا چه ترکیبات و فرمولاسیونی به پوست سر، بدن و یا سطوح خانه ما سازگاری دارد که آن یکی ندارد؟
پرسش اینجاست که چرا این اتفاق برای اکثر خانوار و افراد مشابه است؟ آیا ریشه روانشناسی یا بازاریابی دارد و یا نوع بسته بندی آن محصول، خرید بیشترش را برایمان تکرار میکند؟ قطعا در پاسخ اولیه دلیل تکرار خرید ما از نوع بسته بندی محصول نیست و درصد بالایی از آن به کیفیت، نوع فرمولاسیون و سازگاری ترکیبات آن با نوع مصرف ما بستگی دارد.
وقتی کیفیت، هدف اصلی مصرف کننده میشود
خیلی از برندهای تولید کننده مایحتاج مصرف کنندگان به ویژه مواد غذایی و مواد شوینده، کیفیت را سرلوحه شعارهایشان قرار میدهند، چرا که معتقدند کیفیت محصول است که میتواند یک مشتری را برای یک عمر با محصولشان دوست و همراه کند. نکتهای که با کمی بررسی در بازارهای بین المللی و البته داخلی مشاهده میشود که برخی محصولات (از جمله مواد غذایی، شوینده، آرایشی و بهداشتی و …) سالهای سال مشتریان وفاداری داشته که مدیریت آن فقط از سوی تولید کننده امکان پذیر بوده است. زیرا تولیدکنندگان میدانند وقتی محصولی سالهای زیادی از جمله خریدهای ثابت مصرف کننده باشد، باید با همان ترکیب همیشگی به دست مصرف کننده برسد؛ آنها احترام به مشتری را در پاسخ به وفاداری او، در کیفیت محصولشان خلاصه میکنند. چرا که ممکن است با کوچکترین تغییر در فرمول محصولشان، امکان از دست دادن نیمی از مشتریان وفادارشان را تجربه کنند؛ پس ترکیبات را حفظ میکنند.
حتما شما هم تجریبات تلخ و شیرینی از محصول مورد علاقهتان دارید که پس از سالها با دست بردن در فرمولاسیون آن، رای شما برای خرید همیشگیتان زده شده باشد و یا برعکس، با بهبود کیفیت آن محصول خاص، وفاداری شما نسبت به آن محصول بیشتر شده باشد.
ارتباط فرمولاسیون شویندهها و وفاداری مشتریان
تحقیقات بازار بین المللی در میزان وفاداری مشتریان به محصولات مصرفی نشان میدهد، تولید کنندگانی که حداقل یک محصول خاص برندشان را بدون هیچ تغییری در فرمولاسیون آن نآن
آن طی سالهای متمادی به بازار عرضه کردهاند، نه تنها سود بیشتری نسبت به آن محصول واحد بدست آوردهاند، بلکه میزان وفاداری مشتریان خود به برندشان را افزایش دادهاند.
ارتباط فرمولاسیون پاک کنندهها و میزان وفاداری مشتریان تنگاتنگ است، چرا که ممکن است با کوچکترین ترکیب یا تداخل در ترکیبات یک محصول شوینده که ارتباط مستقیمی با سلامت و سلیقه خانوار دارد، آن محصول برای همیشه از سبد خانوار حذف شود.
گاهی هم تغییر در فرمول و ترکیب مواد میتواند به راحتی مشتریان وفادار را نسبت به محصولات رقبا سوق دهد، از این رو تولیدکنندگان در تغییر حتی یک دهم درصد از رایحهها، میزان اثربخشی چربی زدایی، لکه زدایی و یا هر فرمول دیگری در محصولاتشان باید در نگاه اول به سلیقه مشتریانشان وفادار بمانند و با آزمون خطاهای متعدد و تحقیقات بازار، دست به کار شوند.
فرمول مواد شوینده و سلامتی خانواده
بسیار پیش آمده است که برخی شویندهها به پوست برخی افراد حساسیت پوستی میدهد و برخی دیگر با چند ترکیب ساده حتی پوست را نرمتر هم میکند. برخی مواد سطوح را جلا میدهد و در مقابل بوی ناخوشایندی دارند و گاهی هم همه چیز بر وفق مراد مصرف کننده است جز قیمت!
اما برای مصرف کنندهای دارای پوست حساس و یا نوع و میزان مصرفش، تنها فرمولاسیونی اهمیت دارد که آسیبی به سلامتی خانواده او وارد نکند، حال این آسیب حساسیت پوستی باشد یا رایحه ناخوشایند؛ فرقی ندارد.
در موضوع سلامتی و میزان رضایت مصرف کننده از محصول، نوع بسته بندی و یا قیمت محصول در مرحله دوم انتخاب مصرف کننده قرار میگیرد. به همین دلیل است که دقت در زمان خرید محصول و مطالعه ترکیبات آن، تضمینی بر سلامت خانوار محسوب میشود. به همین جهت مصزف کنندگان نیز بعد از رضایت کامل از محصولشان، آن را به یکی از اقلام ثابت سبد خانوارشان تبدیل میکنند.
فرمول اولیه مواد شوینده از کجا تامین میشود؟
بسیاری بر این باورند که ترکیبات، اسانسها و افزودنیهای تمام مواد شوینده از برندهای متعدد یک ترکیب است و تنها نام تجاری آنهاست که تغییر میکند؛ اما واقعیت این نیست! واقعیت این است که گرچه مواد اولیه اکثر ترکیبات مواد شوینده یکی است، اما میزان اثربخشی آنها در مصرف، رایحه و یا اسانسها، افزودنیها، ترکیبات مراقبت و سازگاری با انواع پوست و در نهایت همسویی آن ها در مقابل آسیب های وارد شده به محیط زیست از یک ترکیب تبعیت نمیکند.
طبیعتا هدف اصلی و اولیه هر یک از شویندهها، از بین برندگی لکهها، چربیها، پاک کنندگی و ماندگاری آثار تمیزی است، اما این امر دلیلی بر وجود یک ترکیب واحد برای همه برندها و محصولات نیست. زیرا اگر قرار بود همه برندها از یک فرمولاسیون و ترکیب در تولید محصولاتشان استفاده کنند؛ پس دیگر رقابت در تولید و عرضه محصولات معنایی نداشت و وجود مشتریان وفادار برای هر محصول بدون معنا بود.
مهمترین ترکیبات موجود در مواد شوینده خانگی چیست؟
همانطور که از نام مواد شوینده مشخص است، خاصیت تمیزی و پاکیزگی میان آنها یکی است. اما در تنوع و نوع مصرف همانند تمیزی موها، بدن، ظروف، البسه، سطوح و … ترکیبات متعددی وجود دارد. در سراسر دنیا، آزمایشگاههای متعددی روزانه ترکیبات جدیدی برای انواع کاربرد، انواع پوست، انواع رایحه و … کشف و تولید میشود که همین امر بازار مواد شوینده را به یکی از متنوعترین و البته پرفروشترین بازارهای خرده فروشی تبدیل کرده است.
برخی مواد تشکیل دهنده در تولید مواد شوینده همچون خنثی کنندهها، اسیدها و آنزیمها و حتی رایحهها ثابت است. مهمترین ترکیبات در شویندهها شامل فعال کنندههای سطحی شامل گروههای آنیونیک (اسید سولفونیک و تگزاپون)، نرم کننده ها و مرطوب کنندهها همچون گلیسرین، فیلتر کنندهها مانند نمک و سولفات، مواد جانبی شامل رنگ و انواع رایحه و خنثی کنندهها همچون سود سوزآور از گروه آلکنوآمینها هستند.
حالا، با نگاهی جدیتر به ترکیبات و فرمولاسیون مواد شوینده، بسته به میزان و نوع مصرف، لیست خرید مواد شوینده را برای اسفندماه امسال مجددا با تنوعی از محصولات برتر هر برند، تکمیل میکنم…